تمرکز بر درمان اختلالات اضطرابی در سومین روز دوره ارتقاء دانش روانشناسان در دانشگاه علوم پزشکی ایران
سومین روز از دوره ارتقاء دانش حرفهای روانشناسان و مشاوران، با تمرکز بر کاربرد مداخلات شناختیرفتاری در اختلالات اضطرابی و آموزش شیوههای گزارشنویسی در پرونده روانشناختی مراجع در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.


در ابتدای این نشست علمی، دکتر رضا مولودی با مروری بر مبانی نظری درمان شناختیرفتاری، به تحلیل ساختارهای شناختی مؤثر در شکلگیری اضطراب پرداخت. وی با ارائه مدلهای شناختی معتبر، نقش افکار خودکار منفی، باورهای ناکارآمد و الگوهای تفکر تحریفشده را در تداوم اضطراب تشریح کرد و بر اهمیت آموزش مهارتهای مقابلهای در درمان تأکید نمود.
در ادامه، دکتر یعقوب شفیعیفرد با نگاهی بالینی و کاربردی به تکنیکهای عملی CBT، فرآیند درمانی اختلالات اضطرابی را گامبهگام برای شرکتکنندگان تشریح کرد. وی با تکیه بر تجربیات بالینی، به آموزش تکنیکهایی مانند مواجهه تدریجی، تمرینهای آرامسازی، تنظیم هیجان، و بازسازی شناختی پرداخت و با تحلیل نمونههای واقعی، نحوه اجرای هر مرحله را توضیح داد.
بخش پایانی این روز، به آموزش یکی از مهمترین مهارتهای حرفهای روانشناسان یعنی گزارشنویسی بالینی در پروندههای روانشناختی اختصاص داشت. در این بخش، اساتید دوره بر اهمیت مستندسازی دقیق، منسجم و علمی اطلاعات مراجع تأکید کردند و اصول نوشتن گزارش ارزیابی اولیه، شرح جلسات درمان، روند پیشرفت یا پسرفت، و ملاحظات اخلاقی در مستندسازی بالینی را بهطور مفصل شرح دادند.
کامنت